Denda maksimum RM10 ribu jika merokok di tempat awam!

Bermula 1 Januari 2019, tempat-tempat awam seperti restoran berhawa dingin atau tanpa penghawa dingin, gerai dan juga warung makanan tepi jalan akan diisytiharkan sebagai kawasan larangan merokok

 

Akta yang digunakan adalah Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004 digubal dibawah Seksyen 36 Akta Makanan 1983.

 

Jika gagal dipatuhi, hukuman yang dikenakan keatas

Individu

Denda maksimum RM10,000 atau penjara tak lebih 2 tahun.

 

Pemilik premis makanan

Denda RM2,500

 

Boleh rujuk poster dibawah

merokok-tempat-awam

Apa pandangan anda berkenaan isu ini? Adakah sangat gembira, gembira, tak ada beza, tak suka, atau sangat benci?

 

Sudah tentu, setiap orang akan ada pandangan yang berbeza, kan? Bagi orang yang tak merokok, ini mungkin kita boleh anggap sebagai satu berita baik dari pihak kerajaan baru ini.

 

Tapi bagi perokok yang memang ada rutin dan tabiat merokok di kedai-kedai makan, benda ini mungkin akan buatkan mereka rasa kurang senang.

 

Saya kira, kalau benda ini memang betul-betul boleh dilaksanakan dan ianya dikuatkuasakan dengan tegas, denda-denda yang bakal dikenakan kepada perokok dan pemilik kedai tu nanti, bolehlah digunakan untuk bayar hutang-hutang negara dan juga untuk pembangunan, kan.

 

Tak perlu susah payah nak bentangkan usul tentang perlunya untuk memperkenalkan cukai yang baru. Sebaliknya fokus sahaja kepada denda para perokok yang merokok di tempat awam.

 

Sambil makan, sambil hisap rokok

Sepanjang saya makan di restoran atau di warung-warung, saya tak pernah lagi jumpa ada orang yang sambil makan, dia hisap rokok. Maksud saya, rokok sentiasa ditangan.

 

Selepas dia suap nasi, kunyah-kunyah telan. Lepas tu dia berhenti kejap, hisap rokok satu pam, lepas tu sambung makan nasi. Kemudian minum air, hisap rokok, suap nasi sekali lagi.

 

Tak pernah saya nampak adegan seperti itu.

hisap-rokok-di-restoran

Apa yang biasa saya nampak, orang yang merokok ni, bila sampai je dia akan order makanan. Sambil tunggu makanan sampai, ada yang merokok dulu.

 

Tapi tak ramai yang macam ini. Kebanyakkan yang biasa saya jumpa, dia akan merokok selepas habis makan. Tak tau kenapa, mungkin sebab nak save rokok ke?

 

Selepas makanan tu dah sampai, dia makan dengan penuh selera. Habis je makan, terus dia merokok, tanpa dia pandang siapa ada di kiri dan kanan.

 

Sebab tu orang yang ada anak kecik, tak berapa suka makan diluar. Udara di luar tak bersih dan tak selamat untuk anak kecik.

 

Saya anggap perokok ini adalah seorang yang selfish. Semasa dia makan, tak ada siapa yang ganggu dia dengan asap rokok. Tetapi, apabila orang lain belum habis makan dan dia dah habis makan, dia balun rokok dan tak ambik kisah pun asap rokok tu pergi ke mana.

 

Why not lepas ko habis makan tu, ko blah. Lepas tu kalau ko nak hisap rokok puas-puas, suka hati ko la. Pastikan kat tempat tu, memang tak ada orang, dan asap rokok ko tu tak menjejaskan udara orang lain.

 

Saya harap langkah ini tidak dilihat sebagai satu langkah yang bakal membinasakan atau menghancurkan perniagaan oleh para pengusaha bisnes restoran.

 

Jangan pulak nanti, tiba-tiba akan ada persatuan pengusaha bisnes restoran yang acah-acah buat tunjuk perasaan yang katanya bisnes mereka jatuh sebab pelanggan dah tak boleh hisap rokok kat premis perniagaan mereka.

 

Di pihak pengguna pula, saya harap apabila larangan ini dikuatkuasakan, kita boleh sama-sama support perniagaan orang kita. Tunjukkan pada mereka, bisnes mereka selama ni sendu bukan sebab makanan mereka tak sedap, atau sebab harga mereka mahal, tapi sebaliknya ada perokok-perokok yang buatkan orang tak suka nak lepak kedai makan.

 

 

 

 

 

 

, ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tak setuju dengan larangan merokok di kedai makan - Sabree Hussin Dot Biz - November 15, 2018

    […] Ini bermakna, ada 79% penduduk di Malaysia tidak merokok. Saya pernah tulis sedikit pendapat saya sebelum ini menerusi artikel sebelum ni yang berjudul Denda maksimum RM10 ribu jika merokok di tempat awam! […]

Leave a Reply

three × one =

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes